dimarts, 20 de febrer del 2007

LSD, Hippies i Motars...

...Their credo is violence ... Their God is hate ... and they call themselves "The Wild Angels."



Des de fa poquet, gràcies a la liberalització en matèria de televisions locals, la pornografia ha irromput en les televisions de totes les llars catalanes cada matinada. Fa uns anys, afortunadament, això no era així; i dic afortunadament no perquè tingui grans motius per oposar-me a l'emissió de pornografia en obert sinó perquè d'haver estat així quan jo tenia catorze/quinze anys no hauria consumit tantes pel·lícules a altes hores de la matinada i hauria dedicat les llargues nits d'insomni a Ònan.
Desconec actualment si espais com Cine Club encara s'emeten els dissabtes a la nit i si encara són espai per pel·lícules de culte menor de fa dècades que ni llavors van triomfar; ho desconec no sols pel porno gratis que emeten a la mateixa hora sinó perquè a la mateixa hora acostumo a estar una mica ebri ves a saber on i fent ves a saber què ( i gastant diners, es clar!). Sigui com sigui, gràcies a aquell Cine Club vaig poder familiaritzar-me amb alguns dels films de sèrie-B més cutres i undergound dels 60 i el seu actor estrella: Peter Fonda.


Fonda, actualment a les pantalles com secundari de Ghost Rider, és conegut sobretot pel seu co-protagonisme amb Denis Hooper a la aplaudida i pionera road movie Easy Rider; un film excel·lent conegut sobretot per la seva banda sonora ( Amb el seu Born to be wild dels Stephenwolf com a cançó estrella) i per l'excel·lent radiografia de la Nordamèrica del despertar social i la reacció conservadora dels 60's. Hippies, beatniks, inadaptats, penjats, drogats, moters... i un excel·lent i jove Jack Nicholson en el paper d'un alcohòlic i simpàtic jove burgés de l'Amèrica profunda, juntament amb la intolerància d'una societat tancada i puritana, és creuen en el camí de dos joves sobre dues Harleys en el seu viatge cap als Carnestoltes de Nova Orleans. Un film excel·lent on podem veure a un Denis Hooper, l'excèntric fotògraf atrapat a la "secta" de Marlon Brando a Apacolyspe Now, rodant sota els efectes reals de LSD enmig del cementiri de Nova Orleans.

Easy Rider és una bona mostra de la lluita intestina d'una societat inmobilista i tancada que rep l'impacte d'una autèntica revolució cultural juvenil... llàstima, però, que a finals dels 70 sense grans daltabaixos el capitalisme aconseguís absorbir i controlar tot esperit de revolta, i fer-ne negoci i tot. Com deia Lenin, "el capitalisme és capaç de vendre fins i tot la seva destucció".

La història no es detura sols a Easy Rider ja que Peter Fonda ja havia rodat anteriorment alguns films dignes de menció. A The Trip (1969) protagonitzava l'experiència d'un executiu en procés de divorci que decidia fer provar l'LSD. Amb participació al guió de Jack Nicholson i un paper secundari per l'esmentat Denis Hooper, el llargmetratge va ser durant molt temps censurat a EEUU a raó d'una suposada apologia del consum d'estupefaents. Més desconeguda encara que The Trip és Wild Angels (1966), la història d'una colla de Motars nazis inadaptats a la societat que fugen de la persecució policial. Memorable és, sens dubte, la defensa del Hell angel way of life que realitza Blues (Peter Fonda) durant l'enterrament d'un camarada just al final de la pel·lícula. És tracta, en tots dos casos, de pel·lícules matusseres, baixissim pressupost i guions fets sobre la marxa ( i sota els efectes de ves a saber què...) però realment fresques, autèntiques i que mostren el despertar d'una generació després de dècada i mitja de totalitarisme, censura i discurs conservadorament correcte amagats sota l'estela de l'anticomunisme.



Llarga vida als Àngels de l'infern i al cinema de revolta-freak dels 60! No a Woody Allen i al cinema iranià i al cine progre en general!

1 comentari:

Jusephus ha dit...

Et recomano "Riders of the Storm" amb Dennis Hooper al capdavant. Suposo que t'agradarà.

En general estic d'acord amb tu, tret, òbviament de la fondanada que dediques al pobre d'en Woody. Ningú és perfecte ;)

Gran la frase del Lenin.